אהבה בלתי מותנית ונטולת אנוכיות ואפילו יותר מכך
שאלה: אום סוומיג’י. סוומי שיבננדה קבע “אהבה טהורה” כתכונה לפיתוח בחודש אוגוסט. מהי אהבה טהורה וכיצד לפתחה?
תשובה: קודם כל אהבה היא רגש אנושי שהוא משותף פחות או יותר לכל בני-האדם. ילד יודע מהי אהבה. במהלך חיינו במקרים שונים אנחנו חווים אהבה. ישנה יוגה שלמה שמוקדשת לנושא של אהבה. למעשה, ישנן שתי יוגות שמוקדשות לנושא של אהבה. כי אנחנו יודעים מהי אהבה, אנחנו חווים אהבה, אבל היינו רוצים להנציח אותה, היינו רוצים להגדילה, היינו רוצים לחוות אהבה, אהבה שגדלה, וגדלה, וגדלה, נהיית חובקת כל, ונמשכת יותר, ויותר, ויותר.
באותה המידה שאנחנו יודעים מהי מודעות, כי כל אדם הוא מודע, אנחנו גם יודעים מהי אהבה. אנחנו לא יודעים מהי אהבה טהורה כי אנחנו משייכים אהבה לאובייקטים. אהבה טהורה איננה קשורה לאובייקטים, אהבה טהורה קשורה לאלוהים. אלוהים איננו פשוט ישות חיצונית, אלוהים הוא העצמי שלנו.
בתוך בריהדרניקה אופנישאד (כתב יוגי) יג’נוולקיה (יוגי גדול) אומר לאשתו מאיטריי שהדבר היקר ביותר בכל היקום הוא העצמי. בין כל הדברים ביקום אנחנו הכי אוהבים את העצמי. אבל העצמי זהה לאלוהים. כשאנחנו אומרים אלוהים או העצמי אנחנו מדברים על אותה הממשות. לכן, אנחנו רוצים לפתח את התכונה הטבעית הזו שבכל יצור אנושי שנקראת אהבה, אבל אנחנו לא יודעים כיצד לעשות זאת.
היוגים מציעים להתחיל עם קארמה יוגה. בקארמה יוגה אנחנו לומדים לייצר ולפתח אהבה כלפי העמיתים שלנו, עד לנקודה שהאהבה היא נטולת אנוכיות. כשאהבה הופכת חסרת אנוכיות, היא נהיית טהורה.
אז מהי אהבה טהורה? מהי האהבה הזאת שסוומי שיבננדה מדבר עליה? זאת אהבה בלתי מותנית. זאת אהבה נטולת אנוכיות. קארמה יוגה היא היוגה שעוזרת לנו לפתוח את הלב, לטהר את הלב מאנוכיות, ולהעניק לנו את החוויה הגדולה הזאת של אהבה טהורה במשך הדרך.
אהבה מתחילה כאהבה אנוכית, כאהבה מותנית, אבל באמצעות שירות בלתי אנוכי לעמיתים שלנו, כשהיא ממושכת, כשהיא מתורגלת להרבה זמן עם כוונה טהורה, האהבה הופכת לא אנוכית, אהבה לא מותנית, וזאת היא אהבה טהורה. והאהבה הטהורה הזאת מופנית לכל האנושות ולבסוף לעבר כל היצורים המרגישים, ראשית בכדור הארץ, ואז בכל מקום. זאת לא הפשטה, אלא זה אמיתי עבור האוהבים של האנושות, האוהבים של כל יצור בכדור הארץ הזה, האוהבים של כל היקום.
בנקודה מסוימת, כשהלב נהיה טהור, והאהבה נהיית טהורה, האדם נהיה מודע לקיום של אלוהים. בזמן הזה האהבה הופכת ממוקדת ומופנית כלפי אלוהים, שהוא העצמי שלנו. בזמן הזה, האהבה האינטנסיבית הזאת שמופנית כלפי אלוהים היא כל-כך עזה, כל-כך עצומה, כי אלוהים הוא הכול. כל דבר שקיים הוא לא אחר מאשר התגלמות של אלוהים, גם בפנים וגם בחוץ. כך האהבה הזאת נהיית כל-כך עצומה, כל-כך עזה, ובאותו הזמן ממוקדת מאוד.
סוומי שיבננדה כתב פרק על אהבה בספרו “נועם אלוהי”. הוא אומר, חייה באהבה, ואז הוא אומר מות באהבה. מה המשמעות של חייה באהבה ומות באהבה? בגלל כשאהבה עצומה כזאת מתגלמת, אתה מתכלה על ידיה, כמו נפט שמתכלה באש. האוהב הופך אחד עם האהוב בתוך האש של האהבה, וזה נקרא בהקטי. בהקטי יוגה היא ההמשך של קארמה יוגה.
במסגרת היוגה של האהבה והדבקות נאמר, שאהבה היא מהטבע של נועם עליון, אהבה היא מהטבע של שמחה עליונה, אהבה היא מטבעה של אחדות. היכן שיש שניים, אהבה תהפכם לאחד.
לסיכום, סוומי שיבננדה מדבר על אהבה טהורה, ואהבה טהורה היא אהבה שהיא נטולת אנוכיות ובלתי מותנית. אהבה בלתי מותנית, נטולת אנוכיות, זוהי אהבה טהורה. אבל האהבה הטהורה מגיעה אפילו לאהבה יותר גדולה, הרבה יותר גדולה, בסופו של דבר.
מתוך ערב שאלות ותשובות עם סוומי סוורופננדה שהתקיים באשרם שיבננדה באיי הבהמס (באנגלית) בחודש יולי 2019.