מה יקרה אם נביט על “אני” דרך מיקרוסקופ של מדיטציה
בהסתכלות רגילה, טיפת מים נראית בדיוק כך, כטיפת מים.
דרך עדשת המיקרוסקופ ניתן לראות דרך המים את המולקולות והאטומים.
בחוויה המיידית, “אני” נראה בדיוק כך, “אני”…
דרך התבוננות עמוקה, מה ניתן לראות דרך ה”אני”?…
כבר מהצעדים הראשונים שלנו על המסלול הרוחני ומהשלבים המוקדמים ביותר של התרגול והלימוד על דרך היוגה, אנחנו נתקלים ברעיון ש”אני” זה לא בדיוק מה שחשבנו.
תרגול האסאנה מחדד לנו את ההבדל בין גוף לנפש ואז מבהיר את ההרמוניה שבחיבור ביניהם.
תרגולי הנשימה והמדיטציה מסייעים לנו להפריד בין חושב ומחשבה ואז מבהירים את הצמידות הגדולה שביניהם.
שבועות, חודשים ושנים עוברות, היוגי פועל ללא לאות כדי להשתחרר מדפוסי החשיבה וההתנהגות האוטומטיים ולהתנסות במצב תודעה גבוה ומוחלט.
היום יום עדיין מלא באותם מכשולים ואתגרים, המחשבה עדיין מלאה בהתחשבנויות, עלבונות וקטנוניות, אבל היוגי בהתמדה גדולה מתבונן קודם כל על התופעות הללו בתוכו.
אמנם בתוך ההכרה שלו עולה חוויה, נוצר רושם של עלבון או פגיעה, “עשו לי”, “פגעו בי” וכ”ו, אבל היוגי ממשיך להתבונן דרך החשיבה והחוויה הזאת ומנסה לחדור דרכה, כמו Zoom-In.
ניקח כדוגמא טיפת מים.
בעין בלתי מזוינת, לא משנה מה נעשה, טיפת המים תהיה רק טיפת מים.
אבל אם נשים את טיפת המים תחת מיקרוסקופ ונתחיל להגדיל אותה עוד ועוד, נעשה Zoom In עם מיקרוסקופ מספיק עוצמתי, בסופו של דבר נוכל לראות דרך ה”מימיות” של המים.
באיזשהו שלב התפישה הזאת של “מים” תעלם ובמקומה תהיה שם תפישה של הבסיס שמרכיב את המים שאלה המולקולות של חמצן ומימן, ואז מעבר לזה האטומים ואף מעבר לזה האנרגיה וכ”ו.
באיזשהו שלב התפישה של המים כמים פשוט נעלמת…
באותה צורה, כל תפישה שיש לנו לגבי “אני”, לגבי “אחר”, לגבי “פגיעה”, “עשה” ו”עשיתי”, קיימת כל זמן שאנחנו נמצאים במצב התודעה היחסי, המיידי והאשלייתי הזה.
ברגע שנוכל לחדור דרכו ולהתעלות מעליו, כל אלה פשוט לא קיימים עוד.
בשביל היוגי כל זה אינו פילוסופיה אלא החיים עצמם.
השנים עוברות ומדי פעם אנחנו מוצאים את עצמנו מתרגלים על אוטומט. למשך זמן מה אנחנו נעים בין אסאנה לאסאנה, נושמים בקצב מסוים וחוזרים על אותה המנטרה.
ננסה היום ובכל יום, להיזכר ברעננות של הפעמים הראשונות שתהינו בקשר ל”אני” ולטבע שלו. ננסה לעצור רגע ולעשות שוב Zoom-In, ננסה לראות דרך המימיות של המים ודרך הצמידות של “אני”, “שלי” ו”בשבילי”.