האופנישדות – מתוך “נועם אלוהי”, מאת סוומי שיבננדה
“האוּפָּנִישָׁדּוֹת הן כתבי קודש המכילים מושגים נשגבים ותובנות אינטואיטיביות של אמת אוניברסלית.
ישנן ארבעה וְדות: רִיג, יָג’וּר, סָמָה ואַטהָרוָוה.
האופנישדות מלמדות את הפילוסופיה של אחדות המוחלט”
“הרישים ההודים (חוזים מזמנים קדומים) פעלו ללא לאות כדי לתפוש את האמיתות היסודיות של ההוויה והקיום. הם ניסו לפתור את הבעיות של המקור, הטבע והייעוד של האדם והיקום, רצו להבין את משמעות הידיעה ו-ההוויה. הרישים השתדלו למצוא פתרון לבעיית משמעות החיים והעולם; הקשר בין הפרט לבלתי נראה או הנשמה העליונה.
הרישים חיפשו פתרון מספק לשאלות העמוקות:
מי אני? מהו היקום או הסָמסָרָה (מעגל הלידות והמיתות)?
מאין אנו נולדים? על מה נשען קיומנו? לאן מועדות פנינו?
האם קיים דבר כמו האלמוות, חופש, שלמות, נועם נצחי, שלום עד, אַטמָן או ברהמן (העצמי או הנשמה הנעלה שלא נולדת ולא מתה; הוויה ללא שינוי אשר מתקיימת מעצמה)?
אם כן, כיצד ניתן להשיג את הברהמן או האלמוות?
נושא האופנישדות הוא הברהמן העליון ביותר, הנשמה העליונה.
פירות הידע הזה הם השגת שחרור רוחני שתוצאתו חופש מכבלי הסָמסָרָה (מעגל הלידות והמיתות).
שני הרעיונות הבאים שולטים בלימודי האופנישדות:
שחרור מוחלט ניתן להשגה רק באמצעות הידע של המציאות המוחלטת או ברהמן. מטרת האדם לפי האופנישדות היא הגשמת הברהמן. הגשמה עצמית לבדה תסיר את הבוּרות ותעניק אלמוות, נועם נצחי ושלום מתמשך לעד. ידע הברהמן לבדו יכול להסיר כל סוג של צער, אשליה וכאב.
הרישים והחוזים תרגלו אורח חיים נכון ומאוזן, הגות פנימית, ניתוח עצמי, חקירה ומדיטציה על העצמי הפנימי והטהור. הם השיגו הגשמה עצמית. התובנות האינטואיטיביות שלהם אודות האמיתות העמוקות הן נשגבות וישירות. חוויותיהם הפנימיות שהיו אינטואיטיביות ומיסטיות – מומחשות בספרים הנקראים אופנישדות.
האופנישדות הן כתבי קודש, מקור לידע עמוק, מיסטי, נעלה אשר משרת כאמצעי להימלטות מן הסמסרה מלאת הסבל. הן פונות לאוהבי הדת והאמת בני כל הגזעים ובכל הזמנים. האופנישדות מכילות סודות עמוקים של הוְדנטה והניאנה יוגה, עצות ורמזים מעשיים המאירים באור גדול את הדרך להגשמה עצמית.
תהילת האופנישדות לא ניתנת לתיאור במילים כיוון שהמילים מוגבלות והשפה אינה מושלמת. ידוע כי הן מרוממות עד מאוד ומעוררות את הנשמה. מיליוני שואפים רוחניים שאבו השראה והדרכה מהאופנישדות. הן הקצפת של הוְדות. הן אוצרות שאינם בני הערכה.
הפילוסופיה הנלמדת במזרח ובמערב באמצעות האופנישדות היא מקור נחמה לרבים, שכן, הן מלאות במחשבה פילוסופית מעמיקה. יש עומק ומשמעות בפסוקים, שפתן יפהפייה. אין בעולם כולו ספר כה מרתק, מעורר נשמה וממלא השראה כאופנישדות”