אתיקה – מדע המוסר

אתיקה – מדע המוסר

 

הרבה פעמים אנחנו רוצים לקפוץ ישר למדיטציה עמוקה ומצבי תודעה גבוהים.

תורת היוגה מלמדת שבתור צעד ראשון, כדאי דווקא שניתן דעתנו על מידות נעלות ונתרגל התנהגות מוסרית בין אדם לחברו.

 

אתיקה היא מדע המוסר. המוסריות היא חיים נעלים.

ללא שלמות אתית לא תיתכן התקדמות רוחנית, וללא התקדמות רוחנית לא תיתכן חירות רוחנית.

השואפים הרוחניים טועים כאשר הם קופצים לתרגול מדיטציה בבת אחת ומבלי שנתנו דעתם אפילו במקצת על שלמות אתית. לעיתים, אף על פי שהקפידו במשך חמש עשרה שנה לתרגל מדיטציה, לא חל כל שינוי במצב ההכרה שלהם. הם עדיין שרויים באותן קנאה, שנאה, תחושת עליונות, גאווה, אנוכיות וכד’. אף מדיטציה או סָמָדהִי לא יופיעו מעצמם כשלאדם אין שלמות אתית.

אדם אתי הוא טוב ואצילי הרבה יותר מאינטלקטואל יבש או מסולף. אדם אתי טוב יותר מאיש הדת שברשותו כוחות נסתרים.

אתיקה – מזרחית ומערבית

כל הדתות לימדו מִצְווֹת אתיות כגון: “לא תרצח. אל תפגע בזולת. אהוב את חברך כמוך”, אך הן לא נתנו את הסיבות לכך.

בכל היצורים רוטט כוח חיים אחד. כוח חיים זה משותף לחיות, לציפורים וליצורי אנוש. הקיום משותף. קיימת תודעה אחת משותפת. אם אתה מכאיב ליצור אחר אתה מכאיב לעצמך. אם אתה משרת אדם אחר אתה משרת את עצמך. באמצעות השירות לאחרים אתה מטהר את לבבך. טיהור הלב מוביל להשראת אור אלוהי ושחרור סופי. זוהי האמת היסודית המופשטת המונחת בבסיס כל הקודים האתיים ההינדואים.

האוניברסליות של האתיקה

לכל דת אתיקה משלה. הדרשה על ההר של האל ישוע ועשר הדיברות כוללות הוראות אתיות שנועדו לרומם את האדם. הדרך הנאצלת בעלת שמונת הנתיבים של האל בודהה היא תמצית האתיקה. היָאמָה והנִיָאמָה של פָּטָנגָּ’לִי מָהָרָשִי מהוות בסיס אתי.

אוניברסליות היא שורש קיומה של המוסריות כולה.

אל תעשה דבר אשר לא ייטיב עם האחרים, או כזה שיגרום לך אחר-כך לחרטה או לבוּשה. עשה רק דברים הראויים לשבח ואשר מיטיבים עמך ועם האחרים. זהו תיאור תמציתי של התנהגות נכונה. מצוות המוסר באו לעולם כדי לשחרר זה את זה מכל פגע.

למה לאדם לנהל חיים מוסריים? למה לו לעשות כך ולא אחרת? מכיוון שאם לא ינהל חיים מוסריים, מה יהיה מותרו מהבהמה? מטרת המוסריות היא לרומם את האדם לרמת האלוהי באמצעות התמרת טבעו האכזרי.

אתיקה היא מדע יחסי

נכון ושגוי הם מושגים יחסיים. קשה ביותר להגדיר באופן מדויק את המושגים הללו. מה שטוב לאחד ייתכן שלא יהיה טוב לאחר. מה שטוב עכשיו לא יהיה בהכרח טוב בזמנים אחרים או בנסיבות אחרות. האתיקה היא יחסית לאדם ולסובב אותו.

גם מוסריות היא מונח יחסי ומשתנה.

הריגת אויב היא מהלך נכון למלך או למצביא. לעומת זאת כהן או נזיר לא אמורים להרוג איש, אפילו לא כדי להגן על עצמם בשעת סכנה. עליהם לתרגל הבלגה ומחילה.

עדות שקר שנועדה להציל את חייו של אחר, כאשר הוא מואשם ללא כל עוול בכפו על-ידי רשויות המדינה, היא נכונה. במקרה מיוחד זה השקר הופך לאמת. אמירת אמת הגורמת נזק לרבים אינה אמת.

מחילה מתאימה לנזיר המקדיש את חייו לדרך של פרישות או ויתור, אך היא אינה יכולה בהכרח להתאים לשליט. השליט רשאי למחול למי שפגע בו אישית, אך אינו רשאי למחול למי שביצע פגיעה גדולה בציבור.

חשיבות המניע

כאשר מבצעים פעולה המניע הוא החשוב. לא תוצאות מטרת הפעולה יקבעו האם היא חיובית או שלילית, אלא טבעה של הכוונה האישית של המבצע. אלוהים מתייחס למניע של העושה.

מניעיו הפנימיים של האדם הם אלה שמעצבים את הזרע והשורש של כל פעולותיו במהלך החיים. אם המניע הפנימי יהיה טהור, כל תוצאות מעשיו בעתיד יהיו טובות וטהורות. אם לא כן, יהיו מנת חלקו רק רוע ואומללות.

עליך לטהר את מניעיך. כאשר אתה מבצע את מטלותיך, דרוש שיהיו לך החלטה וגישה פנימית נחושה לרצון להשתחרר מכל הרגשות הלא טהורים של גאווה, הערכה עצמית וכד’. רק אז מניעיך יהיו טהורים.

חיים מוסריים מתחילים בכך שאנו מקדישים אותם לעקרונות ולאמירות אידיאליים. אדם המתנהג בצורה נכונה יהיה בעל עקרונות וקווים מנחים אידיאליים. הוא עוקב אחריהם בקפדנות, נפטר מחולשותיו ומפגמיו, מפתח התנהגות נכונה וכך הופך לאדם בעל מוסר מושלם. ראשית כל עליך לאמץ עקרונות צודקים וכך לא תיכשל בהמשך לפעול באופן נעלה.

תרגול אקטיבי של מידות נעלות

מידות נעלות שורדות רק אם מתרגלים אותן ללא הרף. מידות נעלות יתפתחו וישרדו רק אם יתרגלו אותן באופן חיובי ופעיל. ההכרה וכוח הרצון חייבים להיות מתורגלים וממושמעים באמצעות פעולות מכוונות של התנזרות והקרבה בחיי היום-יום.

הבחן בקפידה באמת ובטוהר שבמחשבותיך, בדיבורך, במעשיך, במניעיך הפנימיים ובהתנהגותך הכללית. כאשר אתה בא במגע עם אחרים הייה אוהב, סובלני ונדיב בדעותיך על אנשים ומעשים.

בכל תחום חייב האדם לשאוף לדבוק בתכונות אלה ולהפגין אותן. כך ימומש אידיאל זה ביחסים בין הורים וילדים, בין זקנים וצעירים, מורים ותלמידים, בין חברים, בין גורו וחניך, מנהיג ומונהג, שליט ונתין ובין מדינה למדינה.

מידה נעלה היא השער לנועם

אתיקה מעניקה כושר עמידה תומך לחיים. אופי ללא אתיקה משול למאכל נטול מלח. אין תרבות גבוהה ולא אדיבות מעודנת ללא חוש מוסר עמוק.

תרגול של מידות מוסר יסייע לך לחיות בהרמוניה עם שכניך, חבריך, בני משפחתך, עמיתיך וכל שאר האנשים. הוא יעניק לך אושר מתמשך ושחרור סופי בחסדו של אלוהים. לבך יטוהר ומצפונך ינוקה.

אין נחמה גדולה יותר מאשר חיים נעלים ומוסריים המונחים על-ידי מודעות טהורה. מעשי נדיבות, שירות, צדקה וחמלה כלפי הנמצאים במצוקה הם הנתיבים לצדק.

עשיית צדק היא חיונית. אל תנטוש את נתיב הצדק והמוסר בשום מחיר.

נתיב האמת הוא צר ותלול, אך עקרונותיו מדויקים ונכונים כחוק הכבידה.

אין זה קל, כמובן, לדבוק בהתנהגות מוסרית. תצטרך לעיתים להתמודד עם לעג, חוסר הבנה ורדיפה. לפיכך, יש חשיבות רבה לטיפוח הבלגה, ענוות רוח, סיבולת שקטה ורוח של סליחה. היצמד למידות הנעלות בכל מחיר. גמול בטוב על כל רע.

אין דת נעלה יותר ממידה נעלה. מידה נעלה מביאה שלום. מידה נעלה גדולה יותר מהחיים ומהשפע. מידה נעלה היא השער לנועם. לכן הייה בעל מידות נעלות תמיד. תן למידות הנעלות להיות משענתך העיקרית.

כל אימת שאתה בספק התייעץ בכתבים ובקדושים. בנה את אופייך. צמח והתפתח. העמד תמיד את האידיאל שלך לפני הכרתך. דבוק בהתנהגות מוסרית או בהתנהגות נכונה. תרגל זאת. עד מהרה תגיע לנועם נצחי ולאלמוות.