סדרת מאמרים של סוומי שיבננדה שנכתבו בשלהי שנות הארבעים של המאה ה-20.
התפתחות
אתמול האדם היה אך חיה. היום הוא אדם. ייעודו הוא להיהפך לברָהְמן או המוחלט בשל תהליך הדרגתי של שלמות עצמית.
המינרל הופך לצמח עם החיים. הצמח הופך לחיה עם ביטוי גבוה יותר של החיים. החיה הופכת לאדם עם חיים ומחשבה.
האבן יְשֵנָה. הצמח נושם. החיה זזה. האדם מודע. הקדוש הינו בעל תודעות על.
האדם הגיוני. החיה בעלת יצרים בסיסים. הקדוש הינו בעל אינטואיציה.
מכל בעלי החיים יצירי בריאתו של האלוהים, רק האדם לבדו יכול להשיג את אלוהים. הוא לבדו ניחן ביכולת ההבחנה, באינטליגנציה, בשיקול הדעת ובשיפוטיות. האינטלקט הוא מתנתו הגדולה של אלוהים לאדם. האדם הוא יצור עלוב מבחינה פיזית, אבל כבודו נמצא במחשבתו, כוח הבחנתו, שיקול דעתו והחקירה שלו.
3האדם מפתח את עצמו לפי מחשבותיו ופעולותיו. האדם משתנה בכל מחשבה שהוא חושב ובכל פעולה שהוא נוקט.
מתחנת הרכבת בבומבי רכבת נוסעת ישירות לדלהי, אחרת נוסעת למָדְרָס ואחרת לנְגּנוּר. בדומה לכך הגוף הוא תחנה. אם תעשה מעשים מוסריים תוכל לנסוע לגן עדן, בְהמָה לוֹקָה – 4 או ברָהְמן. אם תעשה מעשים מרושעים תתגלגל מטה ללידה כחיה. אם תעשה מעשים מעורבים אתה יכול להישאר כאדם. האדם עצמו ורק בוא לבדו אחראי לכל הטוב והרע בחייו. הוא יכול להשיג שלמות וחופש באמצעות תהליך ארוך של התפתחות ומאמץ עצמי תמידי. הוא נולד שוב ושוב ולומד מחייו הגשמיים כיצד להשיג שלמות ולהיהפך מאוחד עם אלוהים.
אם הפתילה במנורה קטנה מאוד, האור גם הוא יהיה קטן. אם הפתילה תהיה גדולה מאוד, האור יהיה עוצמתי. בדומה לכך, אם הנשמה טהורה, אם האדם מתרגל מדיטציה, אזי ההתגשמות או ביטוי העצמי יהיו עוצמתיים. הוא יקרין אור גדול. אם הוא חוטא ופגום, הוא יהיה כמו פחם שרוף. כגודל הפתילה, כך גודל האור. בדומה לכך, ככל שהנשמה טהורה יותר, כך יגדל ביטויה.
האדם הרוחני
לכל אדם אני אומר: ״חדש עצמך. שאף להשגת שלמות וחופש״. פנה כלפי
האלוהים. פנה לעבר האור האלוהי. נולדת כבן אנוש כדי להגשים את אורו של ברהמן באמצעות הבשר.
חיי מוסר יובילו אותך אל המקדש הענק של החוכמה. יש רק מקדש קדוש אחד ביקום זה והוא הלב של האיש הרוחני והמוסרי. לבו של הטוב והצדיק הוא מקדש האלוהים בעולם הזה. לכן הייה ישר דרך, תרגל מעשים נעלים.
האדם המוסרי לבדו הוא היפה באמת. אין משתווה לאדם בעל מעשים טובים ודיבור טוב, נעים ומתוק. אפילו האלים וברהמה מעריצים אותו. סוג האדם הטוב ביותר הוא דובר האמת, העדין, הצנוע, המוסרי והישר.
אדם חסר מעשים אתיים דומה לפרח בר ללא ריח. אדם ללא מעשים מוסריים הוא אדם מת בעודו חי. הוא דוגמה מבישה לעולם. הוא מנודה על ידי החברה.
האדם החושני אינו טוב יותר מהבהמה. רוב האנשים אינם טובים מהחיות. הם מורחקים מממלכת השלום והנועם הנצחי. לכן פתח מיד איכויות נעלות. צדקה, הכרת טובה, ידע הכתבים, אופי אצילי, שליטה עצמית ואומץ יוצרים אדם רב תהילה ופרסום.
אלוהים ואדם
האדם הוא אלוהים במסווה, אשר מתלבש להנאתו, אך במהרה שוכח את זהותו האמיתית. תשוקות גוררות אותו מטה. כוח ההבחנה מרומם אותו מעלה.
אדם מפותח הוא אלוהים. אלוהים סבוך הוא אדם. אלוהים בכבלים הוא אדם והאדם החופשי ממגבלה הוא אלוהים. אדם בור החי באשליה הוא אדם גשמי.
אדם
מושלם
הוא
אלוהים. אלוהים
היה
לאדם. האדם
יהפוך
שוב
לאלוהים. אלוהים
בתוספת
תשוקה
הוא
אדם. אדם
פחות
תשוקה
שווה
אלוהים. הכופר
הגדול
ביותר
יכול
להגיע
לנועם
הגדול ביותר
על
ידי
הקדשת
עצמו
ברצינות
לאלוהי.
האמת אינה
חיצונית
לך. היא
בתוכך. היא
שוכנת
בחדרי
לבבך. אתה
האמת
של
אלוהים, פעולה
של
אלוהים
ורצון
אלוהים. אתה
חופשי, חופשי
לנצח. אתה נִיטיָה
מוּקטָה – 5 אטמן. שאג
אוֹם. צא
מכלוב
הבשר
ודהר
לחופשי.